lördag 3 april 2010

Saggy Bottom Boys

Det är intressant med kläder tycker jag. Med kläder säger vi en hel del om oss själva. Hur vi ser på oss själva, hur vi ser på andra, vi signalerar tillhörighet, imgage osv.

Bland annat därför är jag ett stort fan av att bära prästskjorta i tjänst. Förutom att det är en tydlighet för dem jag möter, signalerar det också neutralitet -inte minst för mig själv-, vilket jag anser inte har något att göra med ett opersonligt möte.

Jag tänker också att i ett mångkulturellt samhälle är klädsel som signalerar tillhörighet viktigt, i synnerhet för minoriteterna. I ett enhetssamhälle, eller för majoriteten i ett mångkulturellt samhälle, är det viktigare att betona likheten, normen.

När klädsel diskuteras offentligt är det ofta kvinnors klädsel som diskuteras. Säga därför vad man vill om att kollektivt vilja styra människors klädsel, men det är ändå lite intressant att en New York-senator nu väljer att lägga pengar och energi på att kritisera mäns klädsel. Han vill ha bort "hänget" som får unga män att visa rumpan offentligt. "Hänget" har sitt ursprung i fängelsekulturen där männen blev av med sitt skärp så fort de sattes in, för att inte kunna hänga sig eller misshandla någon. Att ha "häng" signalerar därmed farlighet och en "jag bryr mig inte"-mentalitet.




Sedan kan man ju fråga sig om inte mr Adams har viktigare saker att uppröras över. När han får frågan i New York Times säger han kortfattat. "Nej."

2 kommentarer:

Maria sa...

Jo, visst kan det finnas viktigare detaljer att fokusera på, men jag tror ändå han har en poäng. Om man jämför med Håll Sverige rents kampanj om skräpplockning (http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=2059) så är det egentligen samma tänk. Vem bryr sig om sju fimpar på en trottoar? Tja, ligger de där så är det mer sannolikt att där hamnar mer skit och hamnar där mer skit så är det mer sannolikt att nån målar på väggen eller pajar ett fönster. Och om...ja, du är med? Det är bevisat i rätt många undersökningar att brottsligheten är större i skräpigare områden och det är just den där effekten. Om man kan få killarna att värdera sig själva högre än "farlig" så tror jag att det kan leda till en god spiral, i det långa loppet. Shit, nu fick du en politisk pamflett här tror jag. ;)

Söderstories sa...

Hmm..ja, säkert. Sen tror jag också det spelar in att han är svart. Svarta män är fortfarande överrepresenterade i fängelserna i USA och döms hårdare än vita. Och så tror jag det handlar om att man vill motverka att år av kamp för att återfå sitt värde som människor ska förstöras, eftersom denna dresscode speglar en mentalitet som bekräftar gamla fördomar om dessa män och detta är fördomar och förtryck man kämpat för länge för att komma ifrån.