fredag 17 september 2010

Politik

Jag vet att det är som att svära i kyrkan (och vem bryr sig om det nu för tiden??), men jag tycker svensk partipolitik är SÅ tråkigt! Jag vet att det är ett spännande val, men jag har faktiskt inte bestämt mig helt och hållet för hur jag ska rösta. Tydligen är jag i gott sällskap. Vi är tydligen 700 000:

Statistiskt sett borde jag rösta miljöpartistiskt. Jag bor på Söder, är välutbildad medelinkomsttagare och är mellan 20-40 år.

Ser jag till mina rötter borde jag kanske istället rösta på Centern, eller Socialdemokraterna.

Såg Gudrun Schyman tala på torget i Ystad i somras och blev djupt imponerad. Vilken kvinna! FI kanske?

Kanske borde jag rösta Liberalt utifrån ekonomins globala perspektiv, och att jag har en tilltro till människans egen inneboende frihet?

Jag tror samtidigt att individualismen är ett självbedrägeri. Vänstern?

Jag såg uppenbarligen inte ut som någon potentiell Moderat i alla fall. De tittade inte ens åt mig där de stod och fiskade röster när jag gick förbi till affären efter ett hårt pass på gymet. Ung kvinna, vid Hornstull i hood-tröja, med tygkasse. Inte så Moderat. Eller så var det mitt låga blodsocker som skrämde bort de flesta just då.

Efter att ha levt bland socialt utsatta i New York, betalar jag mer än gärna mycket skatt och bidra till sjukvård och skola för alla. Så, visst. Sossarna? Vänstern?

Sen är jag ju kristen och tror på kristna värden, och då är det ju många som röstar på KD. Och, jo, jag tror att familjen är viktig.

Enligt SvD´s parti-quizz är jag Piratpartist. Fast där var flera av mina KLOKA vänner Sverige Demokrater, och det är de VERKLIGEN inte. Så jag tror inte på det.

Jag ska i alla fall INTE rösta på SD. De kommer inte att ha något att säga till om vare sig i riksdag eller regering oavsett hur det går. Men det är OTÄCKT. Riktigt otäckt att dessa främlingsfientliga strömningar är så starka i samhället.

Bra. Då kan jag i alla fall utesluta ett.

Nu ska jag kolla på slutdebatten och förhoppningsvis därigenom komma fram till mer exakt vart jag står...

Inga kommentarer: