måndag 28 december 2009

"Gillar" det allmäna prästadömmet!

Inget ont om präster, jag vet väldigt många, väldigt bra präster och jag är oerhört lyckligt lottad att ha flera av dessa i min närhet som vänner, goda förebilder, själavårdare och mentorer, med vilka jag har haft många goda samtal och kommer ha fler! Tusen tack, alla ni mina fina kollegor!

Men ibland tänker jag att det borde vara snudd på obligatoriskt för präster att med jämna mellanrum ha själavårdssamtal med människor som inte är präster. Präster och teologer har så många bra tankar, men ibland krånglar vi ju bara till det SÅ mycket!

Som tur är har jag flera såna kloka människor omkring mig också. Två av dem har jag träffat idag! Tack alla ni salsadansande, skådespelande, musicerande, byggnadsarbetande, fotograferande, vaktmästarjobbande, kämpande, resande, bloggande, diakonerande (?), studerande vänner som påminner mig om viktiga saker och ger mig lite perspektiv ibland. En stor blöt puss till alla allmänna präster världen över!

4 kommentarer:

Kyrkoherdens tankar sa...

God kväll.

Trevligt att läsa dina tankar.

Jag tycker att det är ofantligt viktigt att vi som präster umgås och pratar med människor som inte står kyrkan så nära.

Bytte kontor i dag och fick anledning att gå igenom alla gamla papper. Hittade en konfirmationsblankett i dag. Gissa vems?

Krister

Kyrkoherdens tankar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kyrkoherdens tankar sa...

Det blev av någon anledning två kommentarer, men det borde räcka med en, eller?

Söderstories sa...

God kväll, god kväll! Du får gärna lämna så många kommentarer du vill på min blogg :) Ja du, konfirmation i Maria kyrka, det var tider det...Hoppas allt är fint med dig!