torsdag 2 december 2010

Julevangeliet på en lapp tack!

Och idag, efter att berättat hela julevangeliet för sexårsklassen räcker en liten pojke upp handen och säger: "Du, den här berättelsen, den var bra, kan du skriva ner den på en lapp åt mig tror du?"

Hmm...

"Den finns i en jättespännande bok också som jag kan visa dig...", sa jag.

I den där boken kan man ju även läsa om när Jesusbarnet sen blev stor och spikades upp på ett kryss. Men den berättelsen tar vi senare...

En välsignad advent och ett några dagar för sent gott nytt kyrkoår till er alla bloggläsare!

5 kommentarer:

Tonks sa...

Åh, helt underbart sött. Kom att tänka på att om Bibeln varit skönlitteratur skriven i denna tid så hade den inte funnits någonstans där många barn vistas. Mycket mycket barnförbjudet.

Söderstories sa...

Mmm..därför som sexåringarna får julevangeliet och de får vänta ända till de går i sexan för att bli inbjudna till påskvandringar (vårt kyrkliga försök att skydda de små barnen från en hemsk värld) :) Fast å andra sidan vet de ju redan att Jesus "dödades på ett kryss" (dessa barn är såååå kunniga), och har tusen frågor om det... :) "När stora kungar blir rädda blir de ofta arga, och då kan det hända att de gör såna hemskheter som att döda" svarade jag på frågan om varför Kungen dödade Jesus, han som gjorde såna bra saker...

Tonks sa...

Det är nog tur att jag inte är präst för jag hade velat predika om anarkism och maktstrukturer. Och så hade jag gärna avslutat med "och nej, han blev dödad på ett kors. Kryss blir en bara fastbunden vid på BDSM-klubbar." ;)

Söderstories sa...

Ok, anarkism tror jag inte alls är särskilt bra att predika, fast det beror ju på..om det handlar om att lyda Gud framför "mäktiga män" som det står nånstans i psaltaren, så kan det väl uppfattas som anarkism? Mot maktstrukturer, varför inte? Jesus vänder ju upp och ner på alla maktstrukturer som finns, so go for it! Så länge du är varsam om de förmodade nya maktstrukturer som skapas. Och även om du predikar kors (vilket jag hurrar för) måste du ju inte dra in BDSM-klubbarna för det, eller? ... Detta sagt utan att säga något som helst om ditt eventuella prästkall. Det är ditt att fundera över! :)

Tonks sa...

Anarkism kommer ju från grekiskans "An Archee" som betyder "utan härskare". Många anarkister anser att det inte bara gäller värdsliga härskare, men kristna anarkister finns är det gott om också. Det går att tolka in mycket anarkism i Jesus predikningar. Anarkistisk filosofi ger också logiska och pedagogiska förklaringar till varför stora kungar gör som de gör. Jag anser inte att det är en olämplig predikan i sig, men den skulle nog kunna stöta sig med en hel del lärare och föräldrar.

(Har inte vi någon gång pratat om det här för massvis med år sedan? Det känns bekant.)

Jag skulle definitivt inte dra in BDSM i historien. Men jag gjorde den associationen och skrattade åt vad som eventuellt skulle hända om jag hade varit präst och varit där du var. Och så skrev jag en skämtsam kommentar och är lite förvånad över vilket fint och seriöst svar jag fick. :)

Jag har lekt med tanken att bli präst, men jag anser inte att jag är mogen det ansvaret. Jag tror inte att jag kommer att bli det heller, men det gör inget. Att vara teologisk lekman känns fint.