fredag 31 december 2010

Öppen öppenhet, ett gott slut och ett gott nytt!

Nyårsafton och en tid för eftertanke och reflektion över året som gått, och det som ligger framför.

Löften och förhoppningar. Genom att se tillbaka, lämna somligt bakom, ta med annat som erfarenheter finns alla möjligheter att möta det nya året med öppenhet och nyfikenhet.

Carolina Johansson har idag intressanta och kloka funderingar kring öppenhet på sin blogg. Hon frågar sig vad vi gör med de tvärsäkert öppna. Det handlar om att Dalai Lama ska medverka i en gudstjänst i Lunds domkyrka. Vad betyder ordet öppen?

Jag tror på öppenhet som nyfikenhet. Ibland anar jag (och jag tror att det är den Carolina också ser) en öppenhet som snuddar vid fundamentalism, en frihetstörst som tangerar besatthet, ett jagande efter rättigheter som inte skyr några gränser vare sig av respekt eller omsorg.

Fundamentalistisk öppenhet blir snarare en lömsk slutenhet, besatt frihetstörst blir i sig en boja, jagandet efter rättigheter blir så lätt besvikelse över att inget kan tas för givet och vi missar istället att allt är oss givet!

Jag har i princip inget emot att kunna fira gudstjänst med vare sig Dalai Lama eller människor av annan religion. Snarare är jag för dessa och alla möten över gränser. Jag tror att de behöver präglas av djup ömsesidig respekt, där också ordet självrespekt av orerhörd vikt! Många gånger är jag däremot tveksam till förhållningssättet, diskussionen och upplägget kring det hela. Göran Skytte, som i många "öppna" kretsar ibland anklagas för att vara motsatsen till öppen, skriver för övrigt också intressant i dagens Svd om religionsmöten. Läs HÄR.

Friheten finns inom oss. För mig hänger öppenhet tätt samman med trygghet. Vilket inte är det samma som självsäker övertygelse alla gånger.

Det är heller inte med självsäker övertygelse som jag möter 2011. Men med en trygghet och förvissning om att jag ska få styrka och hjälp att hantera det svåra som kommer, varvat med glädje över det goda. Så vågar jag vara öppen och nyfiken inför året som ligger framför.

Kanske var det ingen som hängde med i dessa mina kopplingar. Knappt jag själv.

Jag hoppas i alla fall och tror på ett gott slut och ett gott nytt 2011 och önskar dig detsamma!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint skrivet! Läste även länken till Skyttes krönika. Jag tror nog på den där öppenheten med - och på att religionsmöten kan vidga både vår världsbild och vår Gudsbild - samtidigt fascineras jag över alla de starka känslor som väcks. Det är ju en styrka för kyrkan, oavsett allt. För min egen del tänker jag att det handlar om att mötas med respekt för varandras olikheter och att låta dem få vara just olikheter. Men det är ju ofta lättare sagt än gjort.

Ha en bra start på det nya året!

Söderstories sa...

Jo, det är ju det...lättare sagt än gjort alltså :)