torsdag 19 november 2009

Livsnjutare

Frågan som ställs av människor om och om igen:

Vad är meningen med livet?

Jag har ställt mig frågan, jag har slutat ställa mig frågan. Finns det nån mening med ett liv? Ett bortsupet sådant i misär på gatan, ett liv som slutar i ensamhet på ett vårdhem, ett liv i ekorrhjul?

Frågan har gett mig ångest.

Vi jagar oss matta efter denna mening. I resor världen över. I religioner, i självförverkligande, i karriär...

Jag har slutat ställa mig frågan, för jag tror inte att det finns nån särskild mening.

Meningen är här och nu. Själva livet i sig är meningen. I kärleken. I relationer med andra människor.

Kanske är Predikaren en av de mest fantastiska böckerna i bibeln:

"Tomhet, idel tomhet, säger Predikaren, allt är tomhet" (Pred. 1:2)

"Då prisade jag glädjen, ty för människan finns inte något gott under solen utom att äta, dricka och vara glad...de levande vet att de ska dö, men de döda vet ingenting...Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. Gud har redan sagt ja till vad du gör...Njut av livet med den kvinna du älskar, alla dagar i ditt flyktiga liv, det som Gud har gett dig under solen" (Pred. 8:15, 9:5,7-9)

Fritt tolkat: Älska, festa, ta tillvara på dina nära och kära. NJUT AV LIVET!

Inga kommentarer: